
02 nov Logo ontwerp
Logo ontwerp
Het maken van een logo voor uw bedrijf lijkt veel op het kiezen van een naam voor uw kind. Tenzij je al geruime tijd het perfecte idee in gedachten hebt, kan het een hele ontmoedigende taak zijn. Aan de ene kant is uw logo precies goed en moet het uw merk bepalen, maar aan de andere kant heeft u een logo nodig om verder te gaan. U kunt uw website niet zonder starten, u kunt geen visitekaartjes of promotieartikelen afdrukken, de lijst gaat maar door.
Een slim, opvallend logo is een integraal onderdeel van een effectieve merkstrategie.
Is het je ooit opgevallen dat de pijl in het Amazon-logo wijst van de letter “A” naar “Z”? De creatieve elementen van hun logo zijn zo goed doordacht dat consumenten in één oogopslag weten dat het bedrijf alles van A tot Z verkoopt. De pijl heeft twee doelen, hij is ook ontworpen om op een lachend gezicht te lijken. Wat perfect aansluit bij het glimlachprogramma van Amazon, een liefdadig programma dat geld doneert aan verschillende organisaties. Dit is slechts een voorbeeld van het positieve merkimago dat een logo kan overbrengen.
Hoe kunt u het ontwerpproces van het logo stroomlijnen, een budget ervoor bepalen en eindigen met een ontwerp dat uw merkidentiteit overbrengt naar uw doelklanten?
Begin met onderzoek
Hoe meer onderzoek u van tevoren kunt doen, hoe meer succes u zult hebben bij het werken met een ontwerper zoals In2sites. Gewapend met kleuren, lettertypen en voorbeelden van ontwerpen die u leuk vindt, en wat u zeker niet wilt in een logo, kunt u het proces stroomlijnen en het aantal revisies verminderen, evenals de kosten.
Logo’s moeten de tand des tijds doorstaan omdat u niet vaak van naam wilt veranderen, daarom is onderzoek een cruciaal onderdeel van het proces. Terwijl u een logo wilt dat uw merk vertegenwoordigt, hebt u ook iets klassiek genoeg nodig om met het bedrijf mee te groeien zonder verouderd te raken.
Onderscheid jezelf van concurrenten
“Begin met het evalueren van de logo’s van uw concurrenten en zoek een manier om uw concurrenten te onderscheiden”.
Het is belangrijk dat uw logo niet vergelijkbaar is met concurrenten in uw branche, om potentiële klanten niet te verwarren. Het laatste dat een nieuw bedrijf wil, is dat hun marketinginspanningen worden verspild omdat klanten het merk voor een ander verwarren.
Door jezelf een paar kernvragen te stellen, kun je op het goede spoor komen:
- Wat is het primaire product, service of aanbod van uw bedrijf? Denk out of the box bij het beantwoorden van deze vraag. U kunt bijvoorbeeld comfortabele leggings verkopen die perfect zijn voor op reis, maar u wilt niet dat uw logo de kleding vertegenwoordigt die u verkoopt, in plaats daarvan wilt u misschien dat dit de levensstijl vertegenwoordigt die uw producten ondersteunen.
- Waarom doet uw bedrijf wat het doet?
- Wie is de doelconsument?
De antwoorden op deze vragen kunnen leiden tot relevante ontwerp ideeën om op te nemen in uw logo.
Denk na over hoe u uw waarden of aspecten van het merk kunt opnemen in het logo. En denk ook aan praktische use-cases, zoals waar het logo zal verschijnen.
Merkidentiteit is de sleutel
Het belangrijkste om in gedachten te houden tijdens het ontwerpproces is dat uw logo bijdraagt aan het opbouwen van uw merkidentiteit. Uw logo moet een sterke associatie hebben met de waarden, missie, het product en hoe u wilt dat consumenten uw merk visualiseren.